موسسه پژوهشگران دین و تمدن توس

موسسه پژوهشگران دین و تمدن توس

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اردن:

۳ ستون اصلی امنیت اسراییل در طوفان‌الاقصی فرو ریخت

مجتبی فردوسی‌پور با اشاره به اینکه گنبد آهنین، امنیت مرزی و اطلاعات سه ستون اصلی امنیت اسراییل هستند که هر سه در عملیات طوفان الاقصی فرو ریخته‌اند، گفت: پس از طوفان الاقصی دو سناریو در اسراییل مطرح بود، اول صلح و سازش و تبادل اسرا و دوم وارد غزه شود و جنگ را شروع کند که هر دو مسئله برای اسراییل شکست به دنبال دارد.

مجتبی فردوسی‌پور، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اردنبه گزارش ایکنا از قم، مجتبی فردوسی‌پور، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اردن در نشست تخصصی موازنه و تغییر قوا که شب گذشته اول آبان‌ماه برگزار شد، پدیدارشناسی طوفان الاقصی، افق‌های این رویداد و پیامد‌های امنیتی طوفان الاقصی باید مورد بررسی قرار بگیرد، اظهار کرد: پدیدار شناسی طوفان الاقصی عملیات ترکیبی و پیچیده‌ای بود که لایه‌های آن هنوز کشف نشده، اما می‌توان گفت بیشتر شبیه جنگ ۱۹۷۳ و یوم کیپور ارتش‌های عربی علیه رژیم صهیونیستی بود، نکته دیگر جنگ غافلگیر کننده بودن آن و تلفات زیاد آن در حدود ۲۵۰۰ نظامی اسراییل بود.

وی با اشاره به اینکه طوفان الاقصی غافلگیر کننده بود و تلفات زیاد داشت، اضافه کرد: بن گوریوم در مورد اسرائیل می‌گوید: ما نمی‌جنگیم مگر با پیروزی و ما نمی‌جنگیم مگر در خارج و ما نمی‌جنگیم مگر با اصل غافلگیری؛ اما طوفان الاقصی همه این سه معادله را به هم ریخت و خلاف آن عمل کرد. 

کارشناس مطالعاتی غرب آسیا و شمال آفریقا تصریح کرد: تشکیل دولت در شرایط جنگ در این دوره چیز عجیبی بود و فقط در دو مورد دیگر این اتفاق رخ داده است، بعد از ۶۷ و ۷۳ این سومین مورد بود که در اسراییل دولت در شرایط جنگ تشکیل می‌شود و این عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

فردوسی‌پور ادامه داد: دولت اسرائیل تنها دولتی است که هم مرد و هم زن، زیر پرچم خدمت دارند و بر خلاف تمام کشور‌ها دوره خدمت حدود ۳ تا ۵ سال است و لذا این کشور مدنی نیست و نظامی است که حدود ۳۰۰ هزار نفر هستند و از ابتدای طوفان اعلام آمادگی برای جنگ کردند.

وی اضافه کرد: در سیستم اطلاعات اسراییل، امان و شاباک هر دو از این جنگ خبر دار شدند، ولی دیر خبر دار شدند و لذا وقتی وارد غزه شدند در چنگ نیرو‌های غزه افتادند و هنوزم اطلاعاتی از ان‌ها در دست نیست؛ اطلاعات در اسراییل نقش اول را بازی می‌کند، موساد اطلاعات خارجی و شیمبت که اطلاعات داخلی اسراییل هستند بسیار قوی و مدرن هستند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اردن گفت: ساواک را موساد برای پهلوی دوم ساخت و این اطلاعات با این قدرت زمین خورد، چون حماس در این دوره در حال مانور بود و اسراییل همچنان فکر می‌کرد مانور می‌کند و خود فرماندهان حماس هم ابتدا نمی‌دانستند که عملیات اصلی است و فکر می‌کردند مانور است.

فردوسی‌پور ادامه داد: حماس در ۵ حوزه هوایی، زمینی، زیر زمینی، دریایی و سایبری وارد جنگ شد که من معتقدم سایبر دخیل بوده و گنبد آهنین را از کار انداخته؛ اینکه چه کسی این عملیات سایبری را انجام داده است؟ حماس؟ روسیه؟ ایران؟ حزب الله؟ معلوم نیست.

وی تصریح کرد: عملیات ساعت ۶ صبح شنبه آغاز می‌شود و ۲۲ پایگاه غزه در اختیار حماس قرار می‌گیرد و حدود ۱۵۰۰ نفر از نیرو‌های حماس لباس اسراییل می‌پوشند وارد عمل می‌شوند، بعد از این حادثه دیوار اسراییل دیگر مأمنی برای اسراییل نیست.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اردن افزود: اسراییل به دنبال چیست؟ نتانیاهو از آن تعبیر به پارادایم شیفت می‌کند، نتانیاهو در دیدار با بایدن گفته بود که یازده سپتامبر به تو اجازه داد افغانستان و عراق را در هم بکوبی، این طوفان الاقصی هم باید به من اجازه همچین جنگی بدهد.

فردوسی‌پور با اشاره به اینکه در رویکرد آمریکا سه مؤلفه را تعریف کردند، گفت: اول اینکه به هیچ وجه طرفدار افراط‌گرایی در اسراییل و نتانیاهو نیستن، اما بایدن از انتخابات ۲۰۲۴ امریکا مقداری می‌ترسد. دوم اینکه آمریکایی‌ها به دنبال فرایند سازش هستند و به دنبال از بین بردن حماس و جنبش‌های نظامی هستند و سوم اینکه از این داستان یک پلن بی را دنبال کند و ان ممانعت ایران از تسلیحات هسته‌ای است.

وی اضافه کرد: این شکست سه اتفاق را در پی دارد که آن شکست را غیر قابل ترمیم کرده است، اول از بین رفتن هیمنه اسراییل و ریزش ارتش و خودکشی و اتفاقاتی در جامعه مدنی اسراییل و مخالفت با جنگ، دوم از هم پاشیدن دیوار در جنوب و شمال اسراییل و سوم ضربه شصت و دپار غافلگیری دشمن اسراییل است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اردن تصریح کرد: بایدن طرح ۷ ماده‌ای را روی میز گذاشته است شبیه همان طرحی که در جنگ ۳۳ روزه آمریکایی‌ها پیشنهاد دادند، هفت بند بایدن این است که حماس و مقاومت خلع سلاح شود، زیر چارچوب و مدیریت ابومازن قرار بگیرند، مثل کرانه باختری تحت اطلاعات اسراییل رفت آمد آن‌ها چک شود، استقرار نیرو‌های سازمان ملل در غزه، غزه تسلیم ترکیه و تعداد محدودی از کشور‌های عربی شود و تحت قیمومیت قرار بگیرد، تبادل اسرا شکل بگیرد و امنیت اسراییل حفظ شود.

وی ادامه داد: پس از طوفان الاقصی دو سناریو در اسراییل مطرح بود، اول صلح و سازش و تبادل اسرا و دوم وارد غزه شود و جنگ را شروع کند که هر دو مسئله برای اسراییل شکست به دنبال دارد.

فردوسی‌پور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرماید: «راه آزادی قدس از کرانه باختری می‌گذرد.» اما متاسفانه کرانه باختری تاکنون وارد جنگ نشده و فقط ۱۰۰ شهید در حملات اسراییلی‌ها داده است، یادآور شد: گنبد آهنین، امنیت مرزی و اطلاعات سه ستون اصلی امنیت اسراییل هستند که هر سه در این عملیات فرو ریخته‌اند.

انتهای پیام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی