موسسه پژوهشگران دین و تمدن توس

موسسه پژوهشگران دین و تمدن توس

     در ادامه نشست­های مرتبط با حوزه سیاست خارجی، در دوم اسفند1401 نشست تبیینی دیگری با حضور معاون حقوقی دبیر شورای عالی امنیت ملّی آقای دکتر مهدی هنرمندزاده برگزار گردید تا تهدیدها و فرصت­های جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی تبیین گردد.

 

گزیده­ ای از نکات مطرح شده در نشست:

 

  • آمریکا در بیست سال گذشته چالش‌های متعددی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است که در نهایت تمام این طرح‌های پیاده شده به تقویت جمهوری اسلامی و محور مقاومت در منطقه انجامیده است.
  • امنیت رژیم صهیونیستی خط اول جبهه غرب در منطقه به‌ حساب می‌آید و وجود رژیم صهیونیستی یک منفعت راهبردی برای غرب است که وقوع انقلاب اسلامی آن را به چالش کشید.
  • با توجه به اینکه ایران از تامین کنندگان اصلی انرژی برای غرب به حساب می‌آمد و از سوی دیگر بیشترین میزان انرژی مورد نیاز دنیا از شاه­راهی تحت حاکمیت ایران عبور می‌کند، دومین منفعت به خطر افتاده برای غرب بعد وقوع انقلاب اسلامی مسئله‌ی تامین انرژی است.
  • مسئله سوم، خود منطقه‌ی استراتژیک غرب­آسیا است که ایران در محور این منطقه‌ی مهم از لحاظ عبور و مرور و اتصال نقاط مختلف جهان قرار دارد و همراهی ایران به عنوان هم‌پیمان غرب در موازنه قدرت بین شرق و غرب بسیار مؤثر بود که این منفعت هم بعد از انقلاب اسلامی برای غرب از بین رفت.
  • آمریکا در حوالی سال ۲۰۰۰میلادی و با آغاز دولت جرج بوش، با طراحی و اجرای طرحی به نام خاورمیانه بزرگ یا خاورمیانه جدید به دنبال تجزیه‌ی کشورهای تاثیرگذار منطقه به کشورهای کوچکی بود تا از طریق آن بتواند جریان رو به رشد انقلاب اسلامی و محور مقاومت منطقه‌ای را کنترل کند.
  • آمریکا به ‌دنبال این بود که به ‌اصطلاح دموکراسی‌های کوچک و ضعیفی در منطقه شکل بگیرد که ضمن داشتن سابقه‌ی تاریخی کمتر نسبت به رژیم صهیونیستی، درگیر مسائل داخلی خود از جمله دسترسی به آب‌های آزاد باشند و به این ترتیب دیگر موضوعی به نام فلسطین در منطقه مطرح نباشد که به‌ خاطر آن رژیم صهیونیستی احساس خطر کند.
  • ماهیت سیاست جدید آمریکا تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران با محوریت دولت‌های سنی و سکولار منطقه مانند عربستان، امارات، قطر، به نوعی ترکیه و... تا این دولت‌ها بتوانند با همگرایی با هم در مقابل جمهوری اسلامی بایستند.
  • با استفاده از این بهانه‌ که جمهوری اسلامی به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است، کاری کردند که کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان دشمن اصلی خود درنظر بگیرند و به این ترتیب دشمنی خود با رژیم صهیونیستی را کنار بگذارند. به همین علت، طرحی را راه‌اندازی کردند که در ابتدا یک ائتلاف عربی برای مقابله با ایران شکل بگیرد و بعد از تبدیل جمهوری اسلامی به دشمن اصلی کشورهای منطقه، با این عنوان که مسئله رژیم صهیونیستی قابل حل و فصل است، بتوانند در ادامه رژیم صهیونیستی را هم به این ائتلاف اضافه کنند.
  • با توجه به سیاست همگرایی و وحدت که حضرت امام خمینی(ره) آن را پایه‌گذاری کرده بود به مقابله با شیعه­هراسی و ایران­هراسی شکل گرفته در منطقه پرداخت تا همچنان نگاه کشورهای منطقه به سوی دشمن مشترک یعنی رژیم صهیونیستی باشد.
  • با هدف فشار بر مردم از طریق درگیر کردن معیشت مردم، مسئله‌ی تحریم‌های موسوم به فلج کننده طراحی شد که این تحریم‌ها با محوریت وزارت خزانه‌داری آمریکا و با یک ساختار جدید و گسترده تحریمی شکل گرفت که پیش از آن در دنیا بی‌سابقه بود تا به ‌وسیله آن بتوانند از داخل کشور هم بر جمهوری اسلامی فشار وارد کنند.
  • در عمل آنچه مشاهده شد این بود که بزرگترین دستاوردهای مقاومت در عراق و سوریه در همین دوره به دست آمد و نتیجه‌ی سیاستی که به دنبال کُند کردن تیغ مقاومت در منطقه بود، ایجاد بزرگترین جبهه‌های مقاومت با کمک جمهوری اسلامی ایران و شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی بود.
  • ظهور و گسترش محور مقاومت به نیت کمک به ملت‌های منطقه بود و از سوی دیگر هر قدمی که آمریکا در راستای تضعیف جمهوری اسلامی بر می‌داشت، در نهایت منجر به تقویت محور مقاومت می‌شد، به همین دلیل نیز ترامپ تصمیم گرفت از توافق خارج شود.
  • نگرانی اصلی ما جنگ شناختی و ادراکی است که با راه‌انداختن آن، دشمنان ملت ایران تاحدودی توانسته‌اند کار خود را پیش ببرند و بتوانند تا حدی باورهای مردم را تغییر دهند که مصداق آن را در ماجرای پاییز گذشته دیدیم.
  • در این درگیری ما چالش‌های عمده‌ای داریم و دشمن با سرمایه‌گذاری زیادی که کرده است، توانست در موضوع حجاب مرحله به مرحله طرح خود را اجرا کند و واقعیت‌ها و حقایق را وارونه جلوه دهد تا باورها و اعتقادات اصلی مردم مورد خدشه قرار گیرد. از همین رو چالش ایجاد شده، به لحاظ امنیتی ضربه بزرگی نبود، اما به لحاظ از بین رفتن سرمایه اجتماعی و باورهای مردم ضربه بزرگی بود.
  • در جنگ ادراکی کسی پیروز است که بر باورهای مردم اثر بگذارد و بتواند باور مردم را با خود همراه کند. به همین دلیل موضوع تبیین و اقناع مردم موضوع مهمی است که به ‌صورت گسترده درگیر آن هستیم و هدف آن ایجاد چالش و سلب اعتماد عمومی است. لذا بحث جهاد تبیین که رهبر انقلاب ناظر به این مسئله مطرح کردند بسیار حائز اهمیت است و لازم است که خواص جامعه به‌ خصوص طلاب و روحانیت با تمام توان وارد این عرصه شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی