موسسه پژوهشگران دین و تمدن توس

موسسه پژوهشگران دین و تمدن توس

سفیر سابق ایران در اردن:

طوفان الاقصی، هیمنه گنبد آهنین، امنیت مرزی و اطلاعات رژیم صهیونیستی را فرو ریخت

همایش فقه سیاست خارجی
 

حوزه/ سفیر سابق کشورمان در اردن گفت: عملیات طوفان الاقصی که توسط جبهه مقاومت اسلامی انجام شد، توانست هیمنه گنبد آهنین، امنیت مرزی و اطلاعات رژیم اشغالگر صهیونیستی را فرو بریزد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مجتبی فردوسی پور، مدیر گروه مطالعاتی غرب آسیا و شمال آفریقا در چهارمین نشست همایش فقه سیاست خارجی که در موسسه دین و تمدن برگزار شد، در سخنانی اظهارکرد: طوفان الاقصی عملیات ترکیبی و پیچیده ای بود که لایه های آن هنوز کشف نشده اما می توان گفت بیشتر شبیه جنگ ۱۹۷۳ و یوم کیپور ارتش های عربی علیه رژیم صهیونیستی بود.

وی با بیان اینکه طوفان الاقصی هم غافلگیر کننده بود هم تلفات زیاد داشت تصریح کرد: بن گوریون گفته بود که ما نمی‌جنگیم مگر با پیروزی و ما نمی‌جنگیم مگر در خارج و ما نمی‌جنگیم مگر با اصل غافلگیری. اما طوفان الاقصی همه این سه معادله را به هم ریخت و خلاف آن عمل کرد.

کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه افزود: دولت اسرائیل تنها دولتی است که هم مرد و هم زن خدمت زیر پرچم دارند و بر خلاف تمام کشورها دوره خدمت حدود ۳ تا ۵ سال است و لذا این کشور مدنی نیست و نظامی است.

وی با بیان اینکه موساد اطلاعات خارجی و شیمبت که اطلاعات داخلی اسراییل هستند بسیار قوی و مدرن‌اند افزود: چرا این اطلاعات با این قدرت زمین خورد؟ چون حماس در این دوره در حال مانور بود و اسرائیل همچنان فکر می کرد این مانور ادامه دارد. حماس در ۵ حوزه هوایی، زمینی، زیر زمینی، دریایی وسایبری وارد جنگ شد که به نظر می‌رسد سایبر دخیل بوده و گنبد آهنین را از کار انداخته است.

فردوسی‌پور گفت: عملیات طوفان الاقصی ساعت ۶ صبح شنبه آغاز می شود و ۲۲ پایگاه غزه در اختیار حماس قرار می گیرد و حدود ۱۵۰۰ نفر از نیروهای حماس لباس اسرائیلی پوشیده و وارد عمل می‌شوند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی در اردن اظهار کرد: در جنگ حماس و اسرائیل آمریکایی‌ها به دنبال فرایند سازش و از بین بردن حماس و جنبش های نظامی هستند. همچنین آنها یک پلن بی را دنبال کند و آن ممانعت ایران از دستیابی به تسلیحات هسته ای است.

وی با اشاره به ضربات مهلکی که اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی متحمل شده اضافه کرد: این شکست سه اتفاق را در پی دارد که آن شکست را غیر قابل ترمیم کرده است: از بین رفتن هیمنه اسرائیل، از هم پاشیدن دیوار در جنوب و شمال اسرائیل و غافلگیری اسرائیل.

فردوسی‌پور با اشاره به طرح ۷ ماده ای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که شامل خلع سلاح حماس و مقاومت، استقرار نیروهای سازمان ملل در غزه، تبادل اسرا و تضمین امنیت اسرائیل از آن جمله است، گفت: این طرح شبیه همان طرحی است که در جنگ ۳۳ روزه آمریکایی‌ها پیشنهاد دادند.

مدیر گروه مطالعاتی غرب آسیا از صلح و سازش و تبادل اسرا و همچنین ورود ارتش اسرائیل به غزه را دو سناریوی اسرائیل در جنگ با حماس برشمرد و گفت: به هر شکل ممکن اسرائیل در این جنگ شکست خواهد خورد.

وی گفت: سه ستون اصلی امنیت اسرائیل شامل گنبد آهنین، امنیت مرزی و اطلاعات در عملیات طوفان الاقصی فروریخته‌اند.

فردوسی‌پور در پایان تاکید کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب راه آزادی قدس از کرانه باختری می‌گذرد، اما متاسفانه کرانه باختری تا کنون وارد جنگ نشده و ۱۰۰ نفر از ساکنان آن در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

۳۱۳/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی